torsdag 10 mars 2011




Sagan om den onda mannen.
(författare: Björnbäret A)

Det var en gång en kille och en tjej som skulle gifta sig i kyrkan. Plötsligt kom en ond kille med yxa in genom väggen. Han hette Vampyro.
BOM! lät det.
De frågade Vampyro om han ville vara med vid matbordet och äta middag. 
-Vad blir det för mat då? frågade Vampyro. Blir det kräftor? Det gillar jag!
-Det ska du få, sa tjejen.
Sen blev de vänner.
Tjejen frågade Vampyro:
- Är du själv, eller är du avundsjuk för att jag och min kille ska gifta oss?
-Jag är avundsjuk på er, sa Vampyro då. Jag vill gifta mig med dig för du är så snygg och söt.
-Nej, det går inte. Jag ska ju gifta mig med en annan kille! sa tjejen.
Vampyro sparkade undan bordet och la prästen och killen som tjejen skulle gifta sig med i en påse och slängde upp den på axlarna. Sedan hoppade han ut genom hålet i väggen och upp i ett högt träd.
Sen blev det kväll och han satt kvar till morgonen.
Då smög Vampyro till ett stort hus för att råna till sig lite pengar.
Han sparkade in dörren och såg en tjej som också såg ond ut.
-Är du ond? frågade tjejen. Hon hette Fiffi Vampyr.
-Ja, jag är jätteond.
-Jag med, sa Fiffi.
Prästen och killen rymde från påsen och Fiffi och Vampyro gifte sig och fick massor av onda barn.
Tjejen och killen i kyrkan gifte sig också till slut. De fick två barn.

Snipp, snapp snut, så var sagan slut!


1 kommentar:

  1. Intressant historia där de onda förblir onda och de goda förblir goda. Ett nytt grepp som väcker eftertanke. Jag gillar dialogen, den är levande och roligt skriven.
    /Michael
    Pappa till Annavera och Matilda i år 5

    SvaraRadera