fredag 11 mars 2011

Den levande tallriken Fritte.

Björken B

Den levande tallriken Fritte


Det var en gång en tallrik med kinamat som stod i en kinarestaurang inne i ett slott i Afrika. En groda kom in och hoppade upp på bordet och började äta av maten. Plötsligt fick maten liv!
–Hej, jag heter Fritte, sa maten. Vem är du?
–Jag heter Frogge och jag är en groda, sa grodan. Hur blev du levande?
–Du började äta av mig och om en groda börjar äta på mig så blir det så.

Grodan kastade iväg tallriken så att den landade på en serveringsvagn som stod bredvid bordet. Vagnen rullade ut ur slottet och ut till ett träd där det satt en apa. Apan tog Fritte och sprang upp i trädet med den.

–Vad gör du?! skrek Fritte.

Apan blev så paff att han tappade tallriken ner på vagnen, som rullade iväg till en myrstack. En myra såg maten och sa:

–Jag vill äta upp dig! Men du är för stor så jag måste hämta mina bröder.

När bröderna kom och klättrade upp på vagnen rullade den iväg, tillbaka mot slottet. Där kraschade den rakt in genom ett fönster. Tyvärr var slottet inte så välbyggt, så hela slottet välte och mosade både apan, myrorna och grodan. Mattallriken Fritte klarade sig. Han hittade faktiskt en tjejtallrik thaimat som hette Chicky och de levde lyckliga i alla sina dagar.

Snipp snapp snut så var sagan slut!


Björken B

1 kommentar:

  1. Underbart surrealistisk berättelse - rolig och mycket välskriven!
    /Michael
    Pappa till Annavera och Matilda i år 5

    SvaraRadera